Kaj je funkcionalna vadba in kaj je funkcionalno telo?

Že sama beseda funkcionalna vadba nam pove, da gre za vadbo, ki bo našemu telesu dodala – povečala funkcionalnost. Kaj to pomeni? Moje osebno mnenje je, da si funkcionalen, takrat, ko se lahko lotiš zelo širokega spektra različnih izzivov, pa naj bo to v športu (tek na 10, 21 in več km, kolesarjenje 50-100 in več km, pohodi v gore, rolanje, igra odbojke, košarke, nogometa, trening na “štangah”, da znaš narediti preval in še in še, a vse to brez posebnih predpriprav), ali pa delu okoli hiše in v njej (da si sposoben delati z lopato, metlo, da lahko splezaš na drevo, se povzpneš na lestev, v roke primeš sekiro, vrtnariš ali pa samo plešeš…). Torej, da ti telo služi tako pri natančnih, spretnih gibih, pri vzdržljivostnih izzivih, ko potrebuješ moč ali pa samo normalno koordinacijo gibov.

Kako na moje telo vpliva takšna oblika vadbe?

1. Neglede na to, kaj posameznik dela v življenju, funkcionalna vadba ti lahko pomaga. Verjetno se vsi strinjamo, da samo s treningom funkcionale vadbe ne bomo nikoli postali ekstremno mišičasti, ali pa ekstremno vzdržljivi. Bomo pa lahko lepo grajeni in sorazmerno precej vzdržljivi. Vendar tudi večina teh “skrajnih” primerov športnikov, kot so maratonci, kolesarji, body builderji in podobni, v svoje treninge vključuje elemente funkcionalnih vadb, ker jim pomaga pri dosežkih v njihovih panogah. 

2. Druga močna točka funkcionalne vadbe je sama evolucija oz. kako se naša telesa razvijajo v otroštvu. Razvijamo se skozi igro, praktično nevede, skozi enostavne ” funkcionalne vaje” (plazenje, počepi, poskoki, plezanje, ravnotežje, metanje, lovljenje…), ki iz tedna v teden postajajo vedno bolj zahtevne, dokler svojih teles ne obvladujemo kolikor pač jih. Žal je v sodobnem svetu tako, da ogromno število ljudi svojih teles praktično ne obvladujejo. To pomeni, da ne znajo narediti nekih osnovnih motoričnih stvari, kot naprimer normalen lep zamah pri metu kamna ali žogice, ali pa sonožen odriv, morda preval, osnovno atletsko abecedo… Pa seveda tudi veliko manjših stvari, ki niso nujno povezane s športom in so nam bile nekoč samooumevne.

3. Verjetno se boste strinjali, da je zelo pomembno kje naša telesa najboljše funkcionirajo in so najbolj “praktična” pri vsakodnevnih izzivih. Povsem logično je, da je to nekje v stičišču optimalne hitrosti, moči, vzdržljivosti, natančnosti, ravnotežja, koordinacije, pa tudi volje… Verjetno te “idealne” točne nikoli ne bomo dosegli, pa tudi zakaj bi jo. Za povprečnega zemljana je verjetno dovolj, izkoristi samo del potencialov, ki nam jih ponujajo naša telesa. V kolikor pa s svojim telesom služite denar, da ste športnik, potem pa je iskanje te točke zelo zaželjeno. Zagotovo nam lahko funkcionalna vadba pomaga pri aktivaciji vseh, ali pa vsaj večino naših “spremenljivk” in to verjetno veliko boljše, kot katera koli druga oblika vadbe. 

Posnemanje naravnih gibov je zelo smiselno.

4. Sama funkcionalna vadba velikokrat posnema gibe iz naravnega okolja in je za večino ljudi bolj enostavna. Za razliko od kakšnih posebnih motoričnih gibov pri drugih športih (tek čez ovire, pravilen met na koš, lep udarec pri tenisu, ali golfu, pravilno dvigovanje velikih bremen, pravilno plavanje) in je tudi zato bolj primerna za najširši sprekter ljudi. Za rekreativni trening funkcionalne vadbe ne potrebujete veliko, pravzaprav potrebujete samo voljo in dobrega trenerja. Trening funkcionalne vadbe je navadno precej varen, kar se tične morebitnih poškodb. Večino funkcionalnih treningov se izvaja z minimalnimi obremenitvami, kar se tiče uteži, ali celo brez njih. Vadba z lastno težo pa je za nas zelo varna, sploh če je v bližini strokovnjak, ki vas popravlja pri izvajanju določenih vaj.

5. Pri dobri funkcionalni vadbi stimulirate mišične skupine celotnega telesa, predvsem pa se ogromno dela na sami “stabilizaciji” telesa, kjer se stimulira tiste majhne skoraj nevidne mišice, ki pa naredijo dodano vrednost pri naši funkcionalnosti. Zelo pa tudi pripomorejo pri vsakdanjih stvareh, kot so lepa drža, življenje brez bolečin v hrbtu in vratu… Dandanes ima veliko, predvsem mladih ljudi težave s hrbtenico in predvsem vratno hrbtenico. Sam položaj glave na je pri mladostnikih precej preveč naprej. Naraven in tudi optimalen položaj glave je tak, da imamo v iztegnjenem položaju ušesa nad rameni. Pri večini pa so ušsa precej naprej… To dejstvo ob izračunu, da je glava težka cca 6 kilogramov, nas pripelje do tega, da si povzročamo obremenitve vratnih vretenc clo do cca 60 kilogramov na posamezna vretenca. Lahko si predstavljate, kaj take preobremenitve prinesejo v nekaj 10 letih… Enako je s predelom križa in ledvenega dela hrbtenice…

SUD-ov trener, za vse, ki iščete kvalitetne in prilagojene treninge.

6. Ena bolj pomembnih točk, ki govori v prid takšnim vadbam je tudi ta, da je funkcionalna vadba sorazmerno poceni, da je enostavna (to smo omenili že zgoraj), mogoče jo je izvajati praktično kjerkoli in ima zelo široko izbiro različnih načinov treningov (od vseh vadb z lastno težo z ali brez pripomočkov, do cros fitov…). Za funkcionalno vadbo potrebujete le malo znanja iz pravilne izvedbe osnovnih športnih vaj. To znanje se zlahka pridobi v nekaj tednih, morda mesecih, ob obiskovanju funkcionalnih treningov. Ko to znanje posedujete, lahko brez zadržkov trenirate praktično kjerkoli… Doma v dnevni sobi, na vrhu, na otroškem igrišču, v gozdu… praktično ni omejitev.

7. Seveda pa se moramo na koncu vseeno vprašati, kako lahko tudi tako vsestransko in enostavno vadbo izvajam varno in produktivno. Priporočam vam, da se pridružite kakšni skupini, da se naučite pravilnega izvajanla tudi teh enostavnih vaj. Priskrbite si tudi primerno opremo (na naši spletni strani boste našli odlične športne blazine za domačo in profesionalno uporabo, pa lateks elastične trakove, utežne vreče, razne ročke za skleceelastike, medicinke…) za vaše želje in cilje, poskrbite za pravilno prehrano (za vprašanja glede te teme me tudi lahko kontaktirate) in bodite vstrajni. Treba se je zavedati, da se nič ne zgodi čez noč. Tako, kot nismo do slabega počutja in morebitnih odvečnih kilogramov prišli iz včeraj na danes, bo tudi obraten proces terjal nekaj časa in sprememb. Odločite se za obliko vadbe, ki vam bo v veselje, ob kateri se boste sprostili in v njej uživali. Trpljenje na dolgi rok ni rešitev.

Verjamemo, da se v besedilu našli nekaj tudi zase. Veseli bomo vaših komentarjev in razmišljanj. Še bolj pa rezultatov iz prakse. Želimo vam prijetno in varno vadbo!

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja

9 − two =